alla över en kam

Hm, ingen sovtajm för mig än. Precis när jag tänkte logga ut och göra mig klar för sängen kom den här Systembolaget-reklamen upp på tv-rutan. Ni har nog sett den skulle jag gissa på och jag blir bara så himla irriterad på den. Det som visas är att alla ungdomar dricker fruktansvärt mycket, okontrollerat och att de helt enkelt inte är att lita på. Tror dom verkligen att man inte kan lita på någon ungdom i dagens samhälle? Låt oss säga att man har fått 2cider av sina föräldrar, så har vi en grund att stå på, och man blir erbjuden fler. Det finns faktiskt ungdomar som kan säga nej trots att man blir erbjuden eftersom man helt enkelt inte vill bryta sitt förtroende hos sina föräldrar. Det mest störande är i slutet tycker jag, den näst sista sekvensen då en tjej springer upp på en stege som blir hållen av två killar och ena säger "du är alkoholpåverkad, gå ner", den sista texten som finns i reklamen är "Nä, så går det nog inte till". Hur menar systembolaget när dom visar en sån reklam och försöker få ut något slags budskap till föräldrar att ungdomar inte kan dricka kontrollerat? Vad är det som säger att det inte är såhär det går till på fest? Vissa vet sin gräns och vill inte bryta sitt förtroende hos föräldrarna och då säger de nej. Vad är det som ger systembolaget rätten att dra alla ungdomar över en kam?  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback