Twilight-serien

Nu har jag alltid lusläst klart hela Twilight-serien som är skriven av Stephenie Meyer. Jag känner mig faktiskt lite sorgsen för att de är utlästa nu, jag vill inte att det ska vara slut helt enkelt. Men jag tänkte dra en liten recension om alla de fyra böckerna.

Om jag kunde drömma (Twilight)
Den första boken är fantastiskt bra, jag läste den på ganska exakt 6 dagar. Det bästa med den är att man enkelt hänger med i handlingen och alla namn fastnar som blodiglar på minnet. Spännande och väldigt lättläst vilket alla Meyers böcker är. Jag gillar den fruktansvärt mycket och det var nog den som fick mig att vilja fortsätta läsa serien. "Om jag kunde drömma" handlar alltså om då Bella & Edward träffas för första gången, då de blir förälskade och Bella presenteras för Edwards värld.

När jag hör din röst (New moon)
Den andra boken i serien, dessvärre inte alls lika bra som den första enligt mig. Vilket kan bero på att Bella & Edward är ifrån varandra i princip halva boken vilket gör det mycket mindre spännande och man kommer väldigt lätt ur det så kallade lusläsandet. Om jag ska vara ärlig så måste jag säga att det gjorde att jag inte blev lika sugen på att fortsätta serien och det kan vara den sämsta boken i hela serien. Tråkigt men sant. Den här boken som är den andra i ordningen handlar då om att efter ett misslyckat födelsedagsfirande hemma hos familjen Cullen (Edwards familj) beslutar de att det är bäst för Bellas säkerhet att de flyttar ifrån Forks. Frågan är bara, är det verkligen det bästa?

Ljudet av ditt hjärta (Eclipse)
Den näst sista boken i serien om man inte räknar med den boken som är skriven utifrån Edwards tankar. Enligt mig är den här boken på tredje plats om man ser utifrån saker som sker i boken. Ganska händelselös bok helt enkelt, men ändå spännande när det väl kommer till skott. Tack och lov skriver Meyer ännu mer om de andra personerna i familjen Cullen och det gör det mer spännande och intressant, slutet är absolut det mest spännande då de "nyfödda" vampyrerna anfaller. Åh vad det är spännande i slutet.

Så länge vi båda andas (Breaking dawn)
Den sista boken i serien alltså och då jag började läsa den blev jag faktiskt ledsen, jag ville inte att serien skulle ta slut. Det var inge vidare svårt att ta sig igenom hela serien enligt mina åsikter. I den här boken gifter sig Bella och Edward efter att han friade till henne i boken "Ljudet av ditt hjärta". De åker på bröllopsresa där de inser snart att Bella blivit gravid och fostret växer fort, väldigt fort och snart börjar det ta död på Bella. Då Bella föder barnet är hon väldigt nära döden men i sista stund injicerar Edward sitt gift i hennes hjärta och Bellas önskan från första boken går i uppfyllelse, hon blir vampyr. Vampyrvärlden har för hundratals år sedan haft problem med "odödliga barn" som höll på att röja deras värld inför mänskligheten och nu dröjjer det inte länge till Volturi (hela vampyr-världens härskare) får reda på barnet. Det visar sig dock att Bella och Edwards barn inte är något odödligt utan 50/50. Kommer Volturi tro på deras historia eller inte?


 
 
Där har ni var jag gillar böckerna i alla fall.
Läs dem bara, de är sååååå underbart bra!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback